מפגש שלישי בסדרה “משיח לא בא? משיחים ומשיחיות בעולם היהודי”
עד המאה ה-13 שלטה ביהדות הרבנית ההשקפה, שהתהליך המשיחי יתחולל משמים, והוא אינו מצריך או מצדיק יוזמה אנושית מקדימה. הקראים היו היחידים שהטיפו לעלייה לארץ ישראל כחלק מהתובנה המשיחית שלהם. במאה ה-13 חלה תפנית בהשקפותיהם של כמה חוגים רבניים בצרפת ובספרד, אשר לראשונה ראו בעלייה לארץ ישראל וביישובה ביהודים תנאי מקדים להופעת המשיח, ואף התפתחה תפיסה שדגלה בכיבוש הארץ. מה גרם לשינוי תודעתי זה?
פרופ’ ישראל יובל, פרופסור אמריטוס מן החוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים. תחומי מחקרו העיקריים: יהדות גרמניה בימי הביניים, יחסים בין יהודים לנוצרים בעת העתיקה ובימי הביניים, הזמן הקדוש ביהדות ובנצרות.
בעל קתדרה על שם טדי קולק ללימודי אוסטריה וירושלים. מייסדו ומנהלו האקדמי הראשון של מרכז “סכוליון” באוניברסיטה העברית, ומקימו ומנהלו (עד 2019) של “בית ספר מנדל ללימודים מתקדמים במדעי הרוח” באוניברסיטה העברית.